Pelajar abad ke-21
merupakan pelajar yang berorientasikan Sains dan teknologi serta menggunakan
prasarana teknologi maklumat terkini dalam kehidupan seharian. Kemajuan Sains
dan teknologi ini secara tidak langsung mempengaruhi sektor pendidikan dan
sekali gus para pelajar masa kini.
Sistem
pendidikan di seluruh dunia telah banyak mengalami perubahan seiring dengan
perkembangan teknologi maklumat dan dunia globalisasi ini. Sebagai contoh, perubahan-perubahan dalam pendidikan ini
turut tercatat dalam banyak dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan Malaysia
seperti dalam Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK), Pelan Induk Pembangunan Pendidikan
2006-2010 (PIPP), Standard Guru Malaysia dan yang paling terbaru ialah Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025 (PPP).
Semua
yang dihasratkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) ini semuanya
bermatlamat untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi
jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI) seperti yang terkandung dalam
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) selari dengan perkembangan dunia Sains dan
teknologi pada masa kini .
Tuntutan abad ke-21 dilandaskan kepada tuntutan Wawasan
2020 dan Wawasan Pendidikan. Selari dengan tuntutan-tuntutan tersebut
penyediaan sumber manusia berkualiti hendaklah dihasilkan oleh sistem
pendidikan kita. Tuntutan Wawasan 2020 dan Wawasan Pendidikan telah
menggariskan beberapa ciri-ciri generasi yang hendak dilahirkan untuk mewarisi
alaf baru akan datang iaitu:
·
Berpengetahuan tinggi, kaya dengan
maklumat terutamanya dalam bidang sains dan teknologi
·
Mempunyai minda yang kuat
seperti kreatif, kritis,inovatif dan proaktif
·
Mengamalkan nilai-nilai luhur
dan murni (termasuk penyayang)
·
Mempunyai semangat jati diri,
jaya diri, semangat juang dan keusahawanan
·
Berketrampilan tinggi dan
yakin pada diri sendiri
Seharusnya,
pelajar abad ke-21 telah menjadi lebih professional dan amat memahami
tugas/peranan mereka sebagai pelajar. Sementara itu, kaedah pembelajaran sepatutnya
tidak lagi tertumpu kepada guru sebagai punca maklumat utama. Akan tetapi,
proses pembelajaran dan pengajaran sepatutnya berpusatkan pelajar. Pada abad
ke-21 ini, guru seharusnya bertindak sebagai fasilitator dan pembimbing kepada
pelajar. Manakala para pelajar pula, perlu mencari maklumat, pengetahuan
menggunakan prasarana-prasarana yang ada seperti melayari internet dan
sebagainya selari dengan perkembangan dunia sains dan teknologi.
Pada abad ke-21 ini, seharusnya semua sekolah
mampu melaksanakan proses pembelajaran dan pengajaran berkonsepkan penggunaan
IT tetapi masih terdapat sesetengah sekolah yang bergelut dengan soal asas
pembelajaran iaitu kemampuan murid untuk menguasai kemahiran membaca, menulis
dan mengira (3M) terutamanya sekolah di luar Bandar. Sepatutnya, pelajar abad
ke-21 tidak lagi mengalami masalah kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M),
tetapi sebaliknya mereka semua pandai menggunakan computer.
Lantaran
itu, semua pihak, harus memainkan peranan penting, terutamanya para guru dalam
menghasilkan para pelajar yang celik IT, berkualiti dan mampu bersaing dan
berkembang selari dengan pambangungan pesat dunia era globalisasi sains dan
teknologi. Maka para pendidik dan guru-guru
pelatih, perlulah dilengkapkan dengan ciri-ciri berikut pula:
·
Menguasai subjek yang ingin di ajar terutamanya kandungan
kurikulum
·
Mahir dan berketrampilan dalam pedagogi (ilmu pengajaran &
pembelajaran)
·
Memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi mereka agar
proses P&P dapat berjalan dengan lancar
·
Memahami psikologi pembelajaran (cognitive psychology)
·
Memiliki kemahiran kaunseling untuk membantu para pelajar yang
bermasalah
·
Mahir menggunakan teknologi terkini agar maklumat mudah untuk
disampaikan dan juga membantu dalam melancarkan proses P&P
Di samping itu, ibu
bapa juga memainkan peranan yang penting agar anak-anak mereka tidak
ketinggalan dalam menempuh arus pemodenanan pada abad ke-21 ini. Sebagai ibu
bapa, mereka seharusnya peka dengan perkembangan dunia sains dan teknologi pada
masa kini dan juga harus selalu memantau kegiatan anak-anak mereka agar tidak
menyalahgunakan kemudahan-kemudahan yang ada. Sebagai pelajar, kita harus
menyediakan diri kita tidak kira dari segi fizikal dan mental dalam menempuh
dunia moden pada masa kini.
Sebagai
pelajar abad ke-21 mereka seharusnya berupaya membuat hubung-kait antara dua
perkara, bijak menyoal, yakin berkomunikasi, berani mengambil risiko,
sentaisa dahagakan ilmu, mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi, selalu
berusaha untuk menjana idea-idea baru, fleksibel, tidak mudah berputus asa, menguasai
kemahiran literasi terutamanya penggunaan computer, berani mencuba, mampu
berfikir sendiri dan menyelesaikan masalah,
membuat inisiatif, mampu bekerja dengan
orang lain, berani membuat perubahan, berintegriti dan berperibadi tinggi.
No comments:
Post a Comment