Friday, December 21, 2012

MODEL PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME



A.     Pengertian Model Pembelajaran Konstruktivisme
Model pembelajaran konstruktivisme adalah salah satu pandangan tentang proses pembelajaran yang menyatakan bahawa dalam proses belajar (perolehan pengetahuan) bermula dengan berlakunya konflik kognitif. Konflik kognitif ini hanya dapat diatasi melalui pengetahuan akan dibina sendiri oleh individu melalui pengalamannya dari hasil interaksi dengan persekitaran.
B. Konstruktivime mempunyai beberapa tujuan, di antaranya adalah sebagai berikut:-
• Adanya motivasi untuk pelajar bahawa belajar adalah tanggung jawab pelajar itu sendiri.
• Mengembangkan kemampuan pelajar untuk mengemukakan soalan dan mencari sendiri pertanyaannya.
• Membantu pelajar untuk mengembangkan pengertian atau pemahaman konsep secara lengkap.
• Mengembangkan kemampuan pelajar untuk menjadi pemikir yang bebas.
• Lebih menekankan pada proses pembelajaran.
C. Prinsip-prinsip Konstruktivisme
Secara garis besar, prinsip-prinsip konstruktivisme yang diterapkan dalam belajar mengajar adalah:-
• Pengetahuan dibina oleh pelajar sendiri, baik secara personal mahupun sosial.
• Pengetahuan tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada murid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menalar.
• Murid aktif mengkonstruksi terus-menerus, sehingga selalu terjadi perubahan konsep saintifik.
• Guru sekadar membantu menyediakan maklum dan situasi agar proses pembinaan berjalan lancar.
• Menghadapi masalah yang berkaitan dengan pelajar.
• Struktur pembelajaran seputar konsep utama pentingnya sebuah soalan.
• Mencari dan menilai pendapat pelajar.
• Menyesuaikan kurikulum untuk menanggapi anggapan pelajar.
• Menilai pembelajaran pelajar dalam konteks pengajaran.
D. Ciri-Ciri Pembelajaran Secara Konstuktivisme
• Memberi peluang kepada murid membina pengetahuan baru melalui penglibatan dalam dunia sebenar.
• Menggalakkan persoalan / idea yang dimulakan oleh murid dan guru menggunakannya sebagai panduan merancang pengajaran.
• Mengambil & mendapatkan kajian bagaimana murid belajar sesuatu idea.
• Menggalakkan murid bertanya dan berdialog dengan murid & guru.
• Menganggap pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
• Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
Model pembelajaran konstruktivisme meliputi empat tahap iaitu:
1. Peringkat pertama adalah apersepsi, pada tahap ini dilakukan kegiatan menghubungkan konsep awal, mendedahkan soalan-soalan dari masalah sebelumnya yang merupakan konsep prasyarat. Misalnya: mengapa bumi dapat berputar?
2. Tahap kedua adalah eksplorasi, pada tahap ini pelajar mengungkapkan dugaan sementara terhadap konsep yang mahu dipelajari. Kemudian pelajar menggali, menyiasat dan mencari sendiri konsep sebagai jawapan dari dugaan sementara yang dikemukakan pada tahap sebelumnya, melalui manipulasi benda langsung.
3. Tahap ketiga, perbincangan dan penjelasan konsep, pada tahap ini pelajar menyampaikan hasil penyelidikan dan penemuannya, pada tahap ini pula guru menjadi fasilitator dalam menampung dan membantu pelajar membuat kesepakatan kelas, iaitu setuju atau tidak dengan pendapat kelompok lain serta memotivasi pelajar mengungkapkan alasan dari perjanjian tersebut melalui kegiatan soal jawab.
4. Tahap keempat, pembangunan dan aplikasi, pada tahap ini guru memberikan penekanan terhadap konsep-konsep penting, kemudian pelajar membuat kesimpulan melalui bimbingan guru dan menerapkan pemahaman konseptual yang telah diperolehi melalui pembelajaran saat itu melalui kepakaran tugas.


E. Kelebihan Model Konstruktivisme
1. Pembelajaran berdasarkan konstruktivisme memberi peluang kepada pelajar untuk mendedahkan idea-idea secara jelas dengan menggunakan bahasa pelajar sendiri, berkongsi idea dengan temannya, dan mendorong pelajar memberikan penjelasan tentang gagasannya.
2. Pembelajaran berdasarkan konstruktivisme memberi pengalaman yang berkaitan dengan idea-idea yang telah dimiliki pelajar atau rancangan kegiatan disesuaikan dengan gagasan awal pelajar agar pelajar memperluaskan pengetahuan mereka tentang fenomena dan mempunyai peluang untuk merangkai fenomena, sehingga pelajar terdorong untuk membezakan dan menggabungkan idea-idea tentang fenomena yang mencabar pelajar.
3. Pembelajaran konstruktivisme memberi pelajar peluang untuk berfikir tentang pengalamannya. Ini dapat menggalakkan pelajar berfikir kreatif, imaginatif, mendorong refleksi tentang model dan teori, mengenalkan idea-idea pada saat yang tepat.
4. Pembelajaran berdasarkan konstruktivisme memberi peluang kepada pelajar untuk mencuba idea-idea baru agar pelajar terdorong untuk memperoleh kepercayaan diri dengan menggunakan pelbagai konteks, baik yang telah dikenal mahupun yang baru dan akhirnya memotivasi pelajar untuk menggunakan pelbagai strategi belajar.
5. Pembelajaran konstruktivisme mendorong pelajar untuk memikirkan perubahan idea mereka setelah menyedari kemajuan mereka serta memberi peluang pelajar untuk mengenalpasti perubahan idea mereka.
6. Pembelajaran konstruktivisme memberikan persekitaran belajar yang kondusif yang menyokong pelajar mengungkapkan gagasan, saling menyemak, dan mengelakkan kesan selalu ada satu jawapan yang benar.
F. Kekurangan Model Konstruktivisme
1. Pelajar mengkonstruksi pengetahuannya sendiri, tidak jarang bahawa hasil pembinaan pelajar tidak sesuai dengan hasil pembinaan para ilmuan sehingga menyebabkan salah faham.
2. Konstruktivisme menanamkan agar pelajar membina pengetahuannya sendiri, hal ini pasti memerlukan masa yang lama dan setiap pelajar memerlukan rawatan yang berbeza-beza.
3. Situasi dan keadaan setiap sekolah tidak sama, kerana tidak semua sekolah mempunyai kemudahan infrastruktur yang dapat membantu keaktifan dan kreativiti pelajar.

No comments:

Post a Comment