A.
Pengertian Model Pembelajaran Konstruktivisme
Model pembelajaran konstruktivisme adalah salah satu
pandangan tentang proses pembelajaran yang menyatakan bahawa dalam proses
belajar (perolehan pengetahuan) bermula dengan berlakunya konflik kognitif.
Konflik kognitif ini hanya dapat diatasi melalui pengetahuan akan dibina
sendiri oleh individu melalui pengalamannya dari hasil interaksi dengan
persekitaran.
B. Konstruktivime mempunyai beberapa tujuan, di
antaranya adalah sebagai berikut:-
• Adanya motivasi untuk pelajar bahawa belajar adalah
tanggung jawab pelajar itu sendiri.
• Mengembangkan kemampuan pelajar untuk mengemukakan soalan dan mencari sendiri pertanyaannya.
• Membantu pelajar untuk mengembangkan pengertian atau pemahaman konsep secara lengkap.
• Mengembangkan kemampuan pelajar untuk mengemukakan soalan dan mencari sendiri pertanyaannya.
• Membantu pelajar untuk mengembangkan pengertian atau pemahaman konsep secara lengkap.
• Mengembangkan kemampuan pelajar untuk menjadi pemikir
yang bebas.
• Lebih menekankan pada proses pembelajaran.
C. Prinsip-prinsip Konstruktivisme
Secara garis besar, prinsip-prinsip konstruktivisme yang
diterapkan dalam belajar mengajar adalah:-
• Pengetahuan dibina oleh pelajar sendiri, baik secara personal mahupun sosial.
• Pengetahuan tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada murid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menalar.
• Pengetahuan dibina oleh pelajar sendiri, baik secara personal mahupun sosial.
• Pengetahuan tidak boleh dipindahkan daripada guru kepada murid, kecuali hanya dengan keaktifan murid sendiri untuk menalar.
• Murid aktif mengkonstruksi terus-menerus, sehingga
selalu terjadi perubahan konsep saintifik.
• Guru sekadar membantu menyediakan maklum dan situasi agar proses pembinaan berjalan lancar.
• Guru sekadar membantu menyediakan maklum dan situasi agar proses pembinaan berjalan lancar.
• Menghadapi masalah yang berkaitan dengan pelajar.
• Struktur pembelajaran seputar konsep utama pentingnya
sebuah soalan.
• Mencari dan menilai pendapat pelajar.
• Menyesuaikan kurikulum untuk menanggapi anggapan
pelajar.
• Menilai pembelajaran pelajar dalam konteks pengajaran.
D. Ciri-Ciri Pembelajaran Secara Konstuktivisme
• Memberi peluang kepada murid membina pengetahuan baru
melalui penglibatan dalam dunia sebenar.
• Menggalakkan persoalan / idea yang dimulakan oleh murid
dan guru menggunakannya sebagai panduan merancang pengajaran.
• Mengambil & mendapatkan kajian bagaimana murid
belajar sesuatu idea.
• Menggalakkan murid bertanya dan berdialog dengan murid
& guru.
• Menganggap pembelajaran sebagai satu proses yang sama
penting dengan hasil pembelajaran.
• Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan
eksperimen.
Model pembelajaran konstruktivisme meliputi empat tahap
iaitu:
1. Peringkat pertama adalah apersepsi, pada tahap ini dilakukan kegiatan menghubungkan konsep
awal, mendedahkan soalan-soalan dari masalah sebelumnya yang merupakan konsep
prasyarat. Misalnya: mengapa bumi dapat berputar?
2. Tahap kedua adalah eksplorasi, pada tahap ini pelajar mengungkapkan dugaan sementara
terhadap konsep yang mahu dipelajari. Kemudian pelajar menggali, menyiasat dan
mencari sendiri konsep sebagai jawapan dari dugaan sementara yang dikemukakan
pada tahap sebelumnya, melalui manipulasi benda langsung.
3. Tahap ketiga, perbincangan
dan penjelasan konsep, pada tahap ini pelajar menyampaikan hasil
penyelidikan dan penemuannya, pada tahap ini pula guru menjadi fasilitator
dalam menampung dan membantu pelajar membuat kesepakatan kelas, iaitu setuju
atau tidak dengan pendapat kelompok lain serta memotivasi pelajar mengungkapkan
alasan dari perjanjian tersebut melalui kegiatan soal jawab.
4. Tahap keempat, pembangunan
dan aplikasi, pada tahap ini guru memberikan penekanan terhadap
konsep-konsep penting, kemudian pelajar membuat kesimpulan melalui bimbingan
guru dan menerapkan pemahaman konseptual yang telah diperolehi melalui
pembelajaran saat itu melalui kepakaran tugas.
E. Kelebihan Model Konstruktivisme
1. Pembelajaran berdasarkan konstruktivisme memberi
peluang kepada pelajar untuk mendedahkan idea-idea secara jelas dengan
menggunakan bahasa pelajar sendiri, berkongsi idea dengan temannya, dan
mendorong pelajar memberikan penjelasan tentang gagasannya.
2. Pembelajaran berdasarkan konstruktivisme memberi
pengalaman yang berkaitan dengan idea-idea yang telah dimiliki pelajar atau
rancangan kegiatan disesuaikan dengan gagasan awal pelajar agar pelajar
memperluaskan pengetahuan mereka tentang fenomena dan mempunyai peluang untuk
merangkai fenomena, sehingga pelajar terdorong untuk membezakan dan
menggabungkan idea-idea tentang fenomena yang mencabar pelajar.
3. Pembelajaran konstruktivisme memberi pelajar peluang
untuk berfikir tentang pengalamannya. Ini dapat menggalakkan pelajar berfikir
kreatif, imaginatif, mendorong refleksi tentang model dan teori, mengenalkan
idea-idea pada saat yang tepat.
4. Pembelajaran berdasarkan konstruktivisme memberi
peluang kepada pelajar untuk mencuba idea-idea baru agar pelajar terdorong
untuk memperoleh kepercayaan diri dengan menggunakan pelbagai konteks, baik
yang telah dikenal mahupun yang baru dan akhirnya memotivasi pelajar untuk
menggunakan pelbagai strategi belajar.
5. Pembelajaran konstruktivisme mendorong pelajar untuk
memikirkan perubahan idea mereka setelah menyedari kemajuan mereka serta
memberi peluang pelajar untuk mengenalpasti perubahan idea mereka.
6. Pembelajaran konstruktivisme memberikan persekitaran
belajar yang kondusif yang menyokong pelajar mengungkapkan gagasan, saling
menyemak, dan mengelakkan kesan selalu ada satu jawapan yang benar.
F. Kekurangan Model Konstruktivisme
1. Pelajar mengkonstruksi pengetahuannya sendiri, tidak
jarang bahawa hasil pembinaan pelajar tidak sesuai dengan hasil pembinaan para
ilmuan sehingga menyebabkan salah faham.
2. Konstruktivisme menanamkan agar pelajar membina pengetahuannya sendiri, hal ini pasti memerlukan masa yang lama dan setiap pelajar memerlukan rawatan yang berbeza-beza.
3. Situasi dan keadaan setiap sekolah tidak sama, kerana tidak semua sekolah mempunyai kemudahan infrastruktur yang dapat membantu keaktifan dan kreativiti pelajar.
2. Konstruktivisme menanamkan agar pelajar membina pengetahuannya sendiri, hal ini pasti memerlukan masa yang lama dan setiap pelajar memerlukan rawatan yang berbeza-beza.
3. Situasi dan keadaan setiap sekolah tidak sama, kerana tidak semua sekolah mempunyai kemudahan infrastruktur yang dapat membantu keaktifan dan kreativiti pelajar.
No comments:
Post a Comment